Monday, March 18, 2013

Bihun Goreng Taugeh Chili Api


Selamat pagi semua... happy Monday, the 1st day of the week, aarrgghh..the most boring day of the week setelah relaks 2 hari masa weekend.. hehe
Dah makan pagi kah , kawan kawan sarapan apa pagi tadi..  ini menu makan pagi Melly barusan :D. wuihh pedesss di campur dengan cabe rawit, tapi nikmat nya luar biasa..slurrp. Suka sekali makan bihun goreng, ngga pernah bosan rasanya walupun di suruh makan tiap hari..hihihi  Sayang anak anak di rumah lebih suka kwetiau dari pada bihun, nah saat sendiri dalam rumah baru deh moment nya tepat untuk buat bihun goreng, buatnya juga cuma sedikit buat di makan sendiri aja..hehe

Semua pandai dong buat bihun goreng, siapa sih yang ngga bisa buat makanan simple gini..hihihi
Sebenernya sih tinggal masuk2 sos nya aja, gampang aja buatnya,semua pasti bisa.
Oke deh.. mau lanjut buat kerja rumah lagi, maklum ngga punya asistant semua di kerjakan sendiri dengan senang hati.. :D






Bihun Goreng Taugeh Chili Api
Sumber : Melly

Bahan - Bahan :
100 gram bihun
5 buah udang * buang kulit nya
Dada ayam secukup nya * di iris tipis tipis
Taugeh secukup nya
1 butir telur
10  buah chili api aka cabe rawit * potong potong
3 ulas bawang putih di cincang kasar. 
1 sdm kicap cair
1 sdm oyaster sos
1 sdm kecap manis
1 sdm chili sos
Minyak bijan secukup nya
Garam secukup nya


Bahan Pelengkap:
Bawang goreng
Daun bawang
Limau

Cara Membuat nya :
1. Bihun di rendam dengan air panas *sebentar saja, sampai kalo kita picit dengan jari bihun nya boleh putus , lalu buang air nya .
2.Kocok lepas telur nya dan goreng di minyak panas * Melly suka buat telur goreng nya terpisah .  angkat dan sisihkan
3. Tumis bawang  putih yang sudah di cincang dengan minyak bijan sampai keluar bau lalu masukkan irisan ayam dan udang nya dan masak hingga ayam masak, *beri sedikitttt air kalo terlalu kering
4. Kalo ayam dan udang nya sudah masak masukkan chili api yang sudah di potong potong dan bihun nya, aduk rata lalu masukkan kicap cair, oyaster sos, chili sos,kecap manis dan garam  lalu aduk hingga merata.
5. Masukkan telur yang sudah di goreng, aduk hingga merata, cicipi rasanya kalo sudah pas masukkan taugeh nya, aduk rata dan masak sebentar jangan terlalu lama nanti taugeh nya layu.
6. angkat, letakkan di piring saji lalu taburi bawang goreng, irisan daun bawang dan siap di sajikan. sebelum di makan peraskan limau nipis di atas nya.. pergghhh... enak banget dan pedess pasti nya..hihihi

Met mencoba.. ^_*

6 comments:

rahel said...

Mat siang Melly..pa khabar?
enak ya makan mihun goreng...mau dong..

CT Delima said...

Melly..lihat mee hoon goreng Melly buat kak ct teringain nak memasak, udah lama anak2 dan suami tidak dihidang sama mee hoon goreng. Udah terlalu rajinlah kan sampai lupa menu kegemaran anak2 hehehe

Sury Abil said...

Melly...sury pun pengemar bihun...suka kalau ada bihun dengan sambal kerang..bihun grg seafood pun besttt...:-)
Suka pedass kamu ya...:-)

zila norazila said...

Hi melly..zila bru pulang dr kucing..x dpt jumpa kita pulang bru sempst bukak blognya..mee hoon zila paling suka ne..sedappp

Rohah said...

mihun mmg kegemaran kami anak beranak..sedapnye..

Qasey Honey said...

wah kak mesti sedap sbb pedas berapi mee hoon tu..fav sgt2..